DALLOS GYULA LOVASISKOLJA A FOKOZSOK
Tudatosan teszem, hogy prhuzamot vonok a kt feladat - fokozs s perdls - kztt, gy mg nagyobb hangslyt adva a szakmai jelentsgknek. E kt feladat kidolgozsa a lendlet s az sszeszedettsg vonatkozsban, egymstl merben eltr megoldsi feltteleket, lehetsgeket kvn meg a kikpztl.

A mozgs lendlettl merben eltr kt plus kztt, a kpzsben mgis megvan az a kzs pont, amely nlklzhetetlen az egyik vagy a msik kimunklsban, ez pedig a gimnasztika! Az eddig trgyalt szakmai tmk vilgosan mutatjk azt a szakmai elktelezettsget, hitvallst, hogy a l helyes kikpzse csakis a l szeretetn, tiszteletn keresztl a tudatos, tervszer, rendszeres, kvetkezetes tornztatssal rhet el.
Ezen felismersen alapul gyakorlat biztostja azt a szakmai irnyt amelynek vgeredmnyeknt boldog, csillog szem, a lovassal mindig s minden helyzetben maximlisan egyttmkd "latltkat" kapunk trsknt sportcljaink megvalstshoz! A gimnasztikn keresztl vgigvezetett kikpzsi irny garancia a sikerre, s biztostk arra, hogy lovunk nem fog ideje korn elhasznldni, vagy besavanyodni! Az elvem - amely egyrtelmen a gimnasztikn nyugszik bizonytja azt a tnyt, hogy az ltalam eddig Nagy Dj szinten kikpzett 31 l esetben - sokak kzlk a 20. letvk fltt is kivlan teljestenek a versenyeken! A gimnasztikra pl sokoldal kpzs adja meg azt a szilrd kondcionlis alapot, amelynek birtokban elkezdhet a technikai kpzs!
Az alapkikpzs megdnthetetlen alapttele, amely gy szl "lltsd lovadat egyenesre s lovagold elre" egyrtelmen sugallja a lendlet szksgessgt. Brmely jrmdban vgrehajtand fokozs alapkritriumai, hogy a l ne vesztse el nhordst, ntartst, az elbbi kettbl ered biztos tmaszkodst, biztos temtartst, s legyen harmnikus egysgben a "hordoz s a tol er" arnya. szintn megvallva a fokozsok kikpzst nagymrtkben befolysoljk a l vele szletett adottsgai is. Az egyre magasabb sznvonal sportltenyszts olyan kivl mozgsadottsggal rendelkez egyedeket produkl, melyeknl az adott jrmdban a fokozsok meglovaglsa, kimunklsa kapcsn nem az a krds, hogy hogyan s milyen technikval - hanem az, hogy milyen mrtkben engedjem meg lovamnak megmutatni a benne rejl hatalmas mozgsadottsgt.
Ebbl a tnybl kiindulva egy kivteles mozgsadottsg lval bemutatott fokozs, nem a lovas dicssge, termszetesen nagy elny, de ez mg messze nem a magas szint djlovagls. Nem a l adottsgaival kell hivalkodni, s azt nap mint nap szmon krni, koptatni - hanem a szerzett tudst kell fejleszteni!
A kvetkezkben norml mozgsadottsggal rendelkez lovak kikpzst vezetem el a fokozsok tekintetben. Ahhoz, hogy egy szerny mozgsadottsggal rendelkez l is rismerheten, elfogadhatan vgre tudjon hajtani fokozsokat arra t kpess kell tenni. Hogyan? Milyen mdszerrel? Anatmiai s lettani ismeretekbl tudjuk, hogy a mozgs amplitdjt a vzrendszer (az izletek szgelse) a mozgs rugalmassgt dinamizmust, erejt, gyorsasgt a harntcskolt s sima izmok arnya s ezek rostjainak minsge adja. Tudjuk, hogy nem az elsiets a mozgs tem fltti felgyorstsa a fokozs. A gimnasztika az az egyetlen lehetsg a fokozsok kikpzsben amelynek alkalmazsakor a l szervezetnek s idegrendszernek krosodsa nlkl rjk el a kvnt eredmnyt. A fokozsok tantsban a cl a l izomerejnek fokozsa, az egyenslyi helyzet pozitv irnyba trtn vltoztatsa egszen az iskola egyenslyig bezrlag. A norml mozgsadottsggal rendelkez l mozgsadottsgt a fokozsokra: az tmenetekkel, a flfelvtelekkel s az sszeszedettsg llapotnak magas sznvonalon trtn stabilizlsval lehet elkszteni. Ezen az ton trtn kimunklsa a fokozsoknak nagyon idignyes, mert meg kell vrni azt az rsi folyamatot, amely a l izomzatt kpess teszi egy olyan idelis egyenslyi helyzet elrsre, amelyben lovunk oly mrtkben tudja htuljra venni a slyt, hogy ell megemelkedve, vllbl szabadd s knnyedd vlva tudja mozgst bemutatni.
Az tmenetek.: gets-vgta-gets, lps-gets-lps, gets-llj-gets, llj-vgta-llj, gets-llj-htralps-gets, vgta-llj-htralps-vgta lovaglsakor slypontosan figyeljnk arra, hogy lovunk biztosan s rugalmasan tmaszkodjon, maradjon a biztos temtarts, maradjon egyenes, ne vonja ki egyik, vagy msik htuls vgtagjt a sly hordozsa all, s maradjon meg a mozgs stabil teme, lnksge, kadencija. Az egyik jrmdbl a msikba trtn tmenetkor, amikor az alacsonyabbl a magasabbra vltunk ne hagyjuk a vlts eltti fzisban az alacsonyabb jrmdban a mozgst elsietni, felgyorsulni s fordtva, magasabbl alacsonyabb jrmdba val tmenetkor ne hagyjuk a mozgst "sztesni", "leragadni" !
A flfelvtelek s az sszeszedettsg llapotnak kidolgozsban nagyon kell rezni a MIT? MIKOR? HOGYAN? MILYEN MRTKBEN? adott segtsgadsi jelek alkalmazst. Ebben az esetben is dnt szerepe van az egyenslyban lsnek, s a nagyon aktv bels csizmnak s a kls szrnak! A lovas az lsvel minden esetben vele kell, hogy menjen a mozgssal, s azt aktvan kell hogy befolysolni tudja. Nem szabad, hogy az tmenetek lovaglsakor a lovas pl. a flfelvtelben: sztnylt trdekkel, elreejtett felstesttel, htrahzott szrakkal elindulskor pedig felhzott trdekkel a fggleges vonal mg kerlt fels testtel a tmaszkods feladsval keresse a megoldst. A fokozs alapja a magas szint sszeszedettsg! Nem az a fokozs amikor a lovat gymond "lekergetjk a lbrl". A lovasnak a fokozs eltt reznie kell, hogy lova t dinamikusan hordozza, maximlisan figyelmes s sszpontost, tmaszkodsa stabil s rugalmas, akar egyttmkdni, tkletesen egyenes, ami azt jelenti, hogy a cspk vonalt prhuzamosan kvetik a vllak vonala. Fokozsokat mindig vgtban kezdjk el gyakorolni! A vgta a lnak az a termszetes alapjrmdja, amelynek a legnagyobb a lendlete, kellemes a ritmusa s legjobban kelti fel az elremensi kszsget. Mit kell tenni a fokozsok gyakorlati megvalstsakor?
A fokozsok bemutatsa a kvetkezk szerint trtnik:
1./ Flfelvtel - mindt lbszrral zrtan tkaroljuk a lovat a szrakkal rugalmasan kitartunk. Cspnket has s htizmainkat aktivizljuk.
2/ Egyenesre igazts - lovunk a lbszrak s a szrak biztostotta keretben rugalmasan elhelyezkedik, gy, hogy a cspk vonalt prhuzamosan kvetik a vllak vonala.
3./ Ell fnt megtartani lovunkat a zrt egyenslyba lsnkkel az intenzven tkarolt lbszrakkal magunk el tesszk gy, hogy kifejezetten rezzk azt az llapotot, hogy marbl megemelkedik, fljn, htul farban lesllyed, ebbl a felajnlott llapotbl egyenslyi helyzetbl felknlt keretet rgztjk s szrakat rugalmasan megtartjuk.
4./ Vgrehajts. A fentiekben felsoroltak utn amikor is meggyzdtnk arrl, hogy lovunk elfogadta az elksztst, rezzk, hogy minden lehetsges izomerejt a htuls vgtagokban mozgstotta, elkezdhetjk a fokozst gy, hogy a szrakkal felstestnkkel a kvnt mrtkben velemegynk, az tkarolt lbszrakkal s lssel pedig fenntartjuk a mozgs intenzitst a lehet legnagyobb mrtkben.
Ne hirtelen indtsunk! Vgtban pl. 3 vgtaugrson keresztl jussunk el a kvnt fokozs mrtkhez s ugyanigy fokozatosan 3 vgtaugrson t rjk el az sszeszedettsget. Ez azrt nagyon fontos kittel, mert ellenkez esetben a gyors indts egyensly vesztshez, llapotvltozshoz gy kifeszlshez, temhibhoz stb. vezethet! A lpsek, ugrsok hosszt a zrt lbszrak mellett a cspnkkel, keresztcsontunkkal nveljk az sszeszedettsget pedig a felvev kls szrral s az intenzv bels lbszrral rjk el! Tapasztalatbl mondhatom, hogy a mrskelt mozgssadottsggal rendelkez lovak akkor fognak relatv elfogadhat nyjtsokat bemutatni, amikor kikpzsi szintjk, gimnasztikzsuk olyan magas szintet r el, hogy tudnak helyben getni azaz piaffozni, vagy helyben vgtzni! (pl. Bordal nev lovam esete) Fokozsok sorn ne hagyjuk lovunkat nakaratulag kontroll nlkliv vlni, felgyorsulni csak azrt mert meg akarunk felelni a feladat tmasztotta elrsnak. Csak addig fokozzunk amg minden ugrst ellenrizni tudunk! Amennyiben a fokozsra tett kisrleteink nem jrnak eredmnnyel ne a fokozst erltessk, hanem tornztatssal az ltalnos llapotot elremensi kedvet az sszeszedettsg minsgt javtsuk!
Dallos Gyula mesteredz





|